کد خبر: ۳۱۷۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۰۸ دی ۱۴۰۱ - 2022December 29
هنوز پرونده واردات یونیت‌های دندانپزشکی در سازمان بازرسی کل کشور باز است که خبر می‌رسد قرار است تعدادی دستگاه دیالیز در پوشش انتقال تکنولوژی، وارد کشور شود.
شفاآنلاین>سلامت>هنوز پرونده واردات یونیت‌های دندانپزشکی در سازمان بازرسی کل کشور باز است که خبر می‌رسد قرار است تعدادی دستگاه دیالیز در پوشش انتقال تکنولوژی، وارد کشور شود.

به گزارش شفاآنلاین:بازار تجهیزات پزشکی یکی از حوزه‌های پرحاشیه حوزه سلامت کشور است که همواره با برخی اتفاقات عجیب و غریب، وارد حاشیه می‌شود. نمونه این موضوع را می‌توان در واردات چهارهزارو 500 یونیت دندانپزشکی جست‌وجو کرد که مجوز آن برای واردات یونیت دندانپزشکی اطفال صادر شده بود؛ در حالی که اساسا در دنیا هیچ کمپانی وجود ندارد که یونیت دندانپزشکی اطفال تولید کند. حالا شنیده می‌شود که یک مجموعه تجهیزات پزشکی، قصد دارد نسبت به واردات دستگاه‌های دیالیز اقدام کند. در صورتی که ما از واردات بی‌نیاز هستیم و حتی شنیده می‌شود که هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، تعدادی دستگاه دیالیز تولید داخل را خریداری و ذخیره کرده است. در حال حاضر دو تولیدکننده داخلی برای ساخت دستگاه‌های دیالیز وجود دارد که یکی از شرکت‌ها، دو سه سالی هست که وارد فاز تولید شده و محصولات خود را عرضه می‌کند.

گفته می‌شود تا قبل از سال ۹۸، تمامی نیازهای مراکز دیالیز کشور از مسیر واردات تأمین می‌شد، اما از سال ۹۸، یک شرکت داخلی توانست محصولات خود را با کیفیت مشابه خارجی و البته ارزان‌تر از کالای خارجی، عرضه کند. براساس گزارش وزارت بهداشت، سالانه هزار دستگاه دیالیز نیاز داریم که ظرفیت تولید شرکت داخلی، در همین حدود و کمی بیشتر است. بنا بر اسناد وزارت بهداشت و هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، قیمت دستگاه دیالیز ساخت داخل نصف قیمت مشابه خارجی است. شواهد امر نشان می‌دهد که هیچ‌گونه بحرانی در زمینه کمبود دستگاه‌های دیالیز نداریم و توان تولید داخل، امکان رفع نیاز مراکز دیالیز را دارد. البته هنوز شرکت دوم نیز دست به کار نشده و اگر این شرکت هم وارد مدار تولید شود، باید به فکر صادرات این دستگاه‌ها بود.در همین حال خبر می‌رسد اندیشکده عالی صادرات در نامه‌ای به وزیر بهداشت، موضوع نامه معاونت مرکز هماهنگی امور اقتصادی وزارتخانه به معاون درمان وزارت بهداشت، مبنی بر انتقال تکنولوژی تولید دستگاه‌های دیالیز را مورد انتقاد قرار داده است.شرق

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: